Radoslav Belák
Zhrnutie roka 2020: (Vraj) katastrofa
Na konci roka sa vraj bilancuje a hodnotí, no ako tak sledujem bilancie uplynulého roka, tak to bohviečo nebolo. Áno, veľa vecí sa zmenilo, pokazilo, no je to skutočne také zlé? Nenájde sa naozaj nič dobré? Pozrime sa na to spoločne.

Rok 2020 sa začal celkom sľubne, kopec plánov, zaujímavé podujatia vo výhlade a všetci pozitívne naladení. Potom však začalo pribúdať trochu inak pozitívnych - nakazených. Začiatkom roka sme ešte stihli vydarenú akciu v rakúskom Zell am See menom GP Ice Race. To sme ešte netušili že bude prvá, no zároveň aj posledná.
Najskôr oheň, potom globálna katastrofa...
Áno, uznávam, bol to rok poznačený katastrofami a celosvetovým šokom. Najskôr vyhorela Austrália a celý svet žialil za ekosystémom tohto svetadielu. Neskôr sa v Amerike odohral incident, po ktorom sa nám začali množiť na sociálnych sieťach čierne profilové fotky. A potom sa z Číny rozšírila globálna pandémia, ktorá doteraz straší celý svet. Sociálne siete a médiá ukázali svoju silu v pozitívnom, no aj negatívnom zmysle. Poďme sa ale pozrieť, čo sa odohralo popri tom, či už ako následok týchto udalostí, alebo nie.
Nepôjdeš nikam!
Ako automobilový fanúšik som sa tešil na viaceré podujatia, z ktorých spomeniem napríklad Festival rýchlosti v Goodwoode, výstava Legendy v Prahe, ale aj lokálne preteky do vrchu. To všetko ale na jar uťali opatrenia, ako dôsledok pribúdajúcich prípadov. Organizátori síce robili čo bolo v ich silách, úpenlivo naplánované akcie sa však zrealizovať nepodarilo a mnoho eventov sa presunulo do online sveta. Trať pretekov do vrchu, vôňa benzínu a spálenej gumy sa však cez obrazovku preniesť nedá a tak fanúšikovia aj jazdci zostali sedieť doma. Prerušené boli pretekárske série, ktoré sa podarilo v priebehu roka len tak tak obnoviť a dokončiť.
Odchod legiend...
Globálna pandémia má nepochybne na svedomí mnoho obetí, no taký je život. Ľudia prichádzajú, no aj odchádzajú, každopádne tento rok nás opustili dve veľké legendy. Prvým bol Brit Sir Stirling Moss, jeden z najlepších pretekárov sveta, dobrý príklad džentlmena a doslova žijúca legenda. Nezískal nikdy titul majstra sveta, no aj napriek tomu sa zapísal do kroník svetového motoršportu. Svoj životný pretek ukončil začiatkom apríla po boku svojej manželky v úctyhodnom veku 90 rokov.
Legendy odchádzajú, duše džentlmenov žijú navždy...
Ďalším, ktorý nás opustil v rovnakom veku bola herecká legenda Sean Connery. Nebol síce pretekár, ale bol jedným z najlepších hercov svojej doby a spomíname naňho ako na tajného agenta jej veličenstva a v neposlednom rade veľkého džentlmena. No aj na Bonda si to raz počká. Odpočívajte v pokoji Sir Connery.
Po prepade príde vzostup...
V rámci globálnych opatrení a nariadení vlád sa pomaly začali prepadávať trhy a ekonomika skutočne zaplakala. Prepadli sa predaje automobilov, ceny ropy sa dostali dokonca do záporných čísel. Po každom páde ale prichádza vzostup, inak tomu nemôže byť ani teraz. Treba sa zamerať na to pozitívne, takže sa poďme spolu pozrieť aj na úsmevnejšie veci.
Pokračovali boje o najrýchlejšie auto planéty. Áno, rekord stále drží pozemná raketa menom SSC Thrust, bavíme sa ale o normálnych automobiloch, ktoré netreba brzdiť padákom. Novinka menom SSC Tuatara si zašprintovala v nevadskej púšti, najskôr to vyzeralo, že rekord padol, pokus však bol spochybnený. Na tróne tak stále zostáva Koenigsegg Agera RS, Bugatti sa z boja naoko stiahlo avšak z Ameriky sa ohlásil ďalší ašpirant - Hennessey Venom F5. Nechajme sa teda prekvapiť kto získa titul.
Rok 2020 sa taktiež niesol v znamení viacerých noviniek, tie najzaujímavejšie som vybral do samostatného článku. No v Amerike napríklad prekopali známy Chevrolet Corvette, v najnovšej generácii totiž zmenili koncepciu a motor sa spod prednej kapoty presunul do stredu. Puristi a tradicionalisti zaplakali, no doba ide vpred a Chevrolet v prospech jazdných vlastností niečo obetovať musel.
Taliani pre zmenu zostávajú verní, Lamborghini predstavilo viacero noviniek, pričom srdcom stále zostávajú atmosférické desať- a dvanásťvalce. Výnimkou je možno SUV Urus, no to si tentokrát vynecháme. Zato taká Alfa Romeo a ich Giulia GTAm je brutálny športový sedan, pri ktorom zaplesá srdce nejedného petrolheada.
...dizajn niektorých áut musí dozrieť
V Nemecku to bolo o inom, v Stuttgarte a okolí síce zostali tradíciám verní, nové Black Series od Mercedesu a 911 Turbo S od Porsche to len dokazuje. V Mníchove však spolarizovali automobilový svet, tak ako ešte nikdy. Nové štvorkové kupé dostalo výraznú dizajnovú zmenu, ktorú ešte umocnili modely M3/M4. Na automobilku BMW sa v internetových kruhoch komentátorov zniesla obrovská kritika, už z minulosti sme však poučení, že dizajn niektorých áut musí dozrieť. A verím, že podobne to bude aj pri nových kupé od BMW.

Čo sa týka pretekárskych sérii, tak sa niektoré seriály presunuli do online sveta simulátorov, no seriál F1 sa podarilo dokončiť. Tam sa navyše vracia legendárne meno, Mick, syn Michaela Schumachera bude bojovať vo farbách americkej stajne Haas.
Rovnako sa do online sveta presunul aj Goodwood, kde sa namiesto Festivalu rýchlosti a Revivalu odohral online stream Speedweek. Každopádne aj tak očakávam, že budúci rok nás už čakajú reálne podujatia a zážitky.

Na záver...
Uplynulý rok bol ťažký a každý si prešiel svojimi skúškami, problémami a možno si siahol na dno. Netreba však zabúdať na to, že sme len ľudia s citmi a všetko je v nás. Treba držať spolu, podporovať sa a veriť si, potom bude všetko dobré. Každému z Vás prajem aby ten budúci rok bol lepší, za tým uplynulým sa treba iba obzrieť, poučiť sa z chýb a ísť ďalej, je to už minulosť. My predsa žijeme v prítomnosti, tak sa tešme spolu z maličkostí a to negatívne zahodťe za hlavu.