Radoslav Belák
TOP 6: Najsexy novinky roka 2020
Mnohí na konci roka rekapitulujú a bilancujú. Najrýchlejšie autá, najlepšie udalosti, ankety o auto roka, naj škandály a tak ďalej. Tu u nás sa ale pozeráme na veci inak a preto sme si zvolili iný rebríček, a to Najsexy autá tohto roka.

Áno, kludne by som mohol dať dokopy rebríček najrýchlejších áut tohto roka, zoradiť si do tabuľky najlepšie časy a rýchlosti a rozpovedať technické zaujímavosti ako James May. Prípadne by som Vám tu mohol urobiť anketu Auto roka so všetkými tými nudnými sedanmi a SUV, na ktoré si o rok už ani nespomeniete. Možno raz, keď budem mať šediny a vnúčatá, teraz si ale urobíme iný rebríček.
Čo vlastne môže robiť neživú vec ako auto niečím sexy? Mnohokrát sú to práve emócie a zmyslové vnemy ako tvary, zvuk, raritnosť. Asi preto, lebo v aute by ste charizmu hladali márne. Sexy teda môže byť roadster Aston Martin s jeho chrapľavým prejavom, no pozor, aj postarší francúzsky hatchback Vás môže pomýliť, ak za jeho volantom vidíte nádhernú dámu. Takto by som to mohol rozvíjať donekonečna, takže poďme radšej na ten rebríček:
McLaren Elva
Zo speedstermi sa tento rok akosi roztrhlo vrece, len nedávno jeden ukázalo aj Lamborghini. No na britských ostrovoch akoby im brexit otvoril hranice kreativity a svoje štvorkolesové kúsky hore bez vytvorili v Bentley, Aston Martin a aj v McLarene. Práve posledný menovaný ma zaujal najviac, nesie meno Elva a zaujme ako tvarmi, tak aj niektorými technickými riešeniami.

Jednoduché a elegantné krivky...
Elva odkazuje na historické modely značky (M1A, M1B, M1C) za ktorými stál ešte samotný Bruce McLaren. Disponuje aerodynamickým systémom AAMS, ktorý odkláňa prúd vzduchu vo vysokej rýchlosti ponad hlavy pasažierov. To im zaručuje relatívny pokoj aj napriek chýbajúcemu čelnému sklu.
A čo robí McLaren Elva tak príťažlivým? Práve jeho odkaz do histórie značky a taktiež jeho dizajnové krivky, ktoré sú tvarované v aerodynamickom tuneli, no zároveň jednoduché a elegantné.
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage pri svojom predstavení vo verzii kupé tak trochu šokoval svet svojim dizajnom, zmena oproti predchodcovi celkom výrazná, no svet si zvykol. Tento rok však prišiel Vantage s drobnými dizajnovými zmenami a hlavne vo verzii roadster. Malé detaily dopomohli k tomu, aby otvorená verzia vyzerala prítažlivejšie.

Aston Martin hore bez, s osemvalcom a manuálom... Stačí?
Pod prednou kapotou síce úraduje nemecký osemvalec, no aspoň sa majitelia tak nemusia obávať porúch. Na zadné kolesá posiela výkon 510 koní a nakonfigurovať si ho môžete aj s manuálnou prevodovkou. Strecha sa zloží za necelých 7 sekúnd, čo ju tituluje za vôbec "najrýchlejšiu strechu" na svete.
A prečo je Vantage Roadster v tomto rebríčku? Pretože je to Aston Martin hore bez, s osemvalcom a možnosťou manuálnej prevodovky. Aha pardon, a maximálkou viac než 300 km/h. Ak sa tým pochválite ženskej v bare, nebude Vám síce rozumieť, no po praktickej skúške bude minimálne bez slov a pôvodného účesu.
Polestar 1
Na Polestar sme boli zvyknutí ako na športovú odnož značky Volvo, no časy sa menia. Z odnože sa stala samostatná divízia s vlastnými modelmi, pričom prvotinou bola práve jednotka.

"made in IKEA"
Dlhšiu dobu nám chýbalo kupé s jednoduchým švédskym dizajnom "made in IKEA". Polestar 1 toto zmenil a prišiel na trh ako hybridné kupé, ktoré je tak jednoduché až je krásne. O pohon sa stará štvorvalec v kombinácii s dvojicou elektromotorov. Celkový výkon sústavy je 600 koní a 1000 Nm krútiaceho momentu. Celkom svižne a pohodlne Vás teda prevezie zo Štokholmu do Prahy a ešte popritom zachraňujete ľadové medvede.
Miesto si tu získal hlavne kvôli svojmu čistému škandinávskemu dizajnu, neopozeranosti a je tak trochu aj eco-friendly, a to je dnes predsa v móde.
Porsche 911 Turbo S Cabriolet
Čo už len môže byť na Porsche 911 sexy? To že opakuje ten istý dizajn už niekoľko desaťročí? Mýlite sa vážení, je umenie držať sa tej istej koncepcie desiatky rokov a neustále ju posúvať dopredu a vylepšovať.

911 Turbo S je tak jednoduché a zároveň tak multifunkčné
Najlepším príkladom je práve variant Turbo S, ktorý kombinuje výkony superšportu s použiteľnosťou na každý deň. Ak sa k tomuto receptu primieša ešte skladacia strecha, s ktorou sa predsa len pôžitky vychutnávajú lepšie, tak máte vyhraté.
Máme tu teda gétéčko zo Stuttgartu, ktoré sa nemá problém popasovať so superšportovou konkurenciou z Talianska a Británie a navyše si prevetráte ofinu keď zložíte strechu na francúzskej Riviére. 911 Turbo S je tak jednoduché a zároveň tak multifunkčné, ako švajčiarsky nožík v správnych rukách. Takže miesto si tu určite zaslúži.
BMW M2 CS
Najskôr prišla niekedy dávno obyčajná M2, ktorá bola dobrým autom na zábavu, malá, vrtká... Neskôr prišla verzia Competition a M2 sa stala ešte lepšou. No a teraz tu je M2 CS. Výkonnejšia, ľahšia, agresívnejšia, presne tak ako si to každý prial. A navyše limitovaná, takže ju nedostane každý.

...koncepcia, ktorá v dnešnej dobe pomaly vymiera...
BMW M2 sa stalo už pri predstavení veľmi obľúbeným, nielen kvôli tomu, že išlo o najlacnejšie eMko od BMW. Koncepcia šesťvalcového motora pod prednou kapotou a zadného náhonu spolu s manuálom, sú kombináciou, ktorá v dnešnej dobe pomaly vymiera a puristom chýba.
Pri M2 CS sa teda Bavorom jednoznačne podarilo vytvoriť skvelé auto, ktoré bude aj v budúcnosti cenené a vyhľadávané ako poklad.
ISO Rivolta GTZ Zagato
Posledný kúsok by som mohol kľudne pomenovať aj ako návrat legendy, no to nateraz odložíme, o histórii si môžete prečítať v nedávnom článku. Novinka je spoluprácou obnovenej značky ISO a dizajnového štúdia Zagato, pričom základom je americká Corvette. Recept je teda dosť dobrý, výsledok ešte lepší.

...stačí sa pozrieť na krivky karosérie vymodelované talianskymi dizajnérmi...
Či si zaslúži miesto v tomto rebríčku nemusíme ani diskutovať, úplne by stačilo, že sa jedná o jedinečný dizajnový kúsok s tou správnou technikou. No a stačí sa pozrieť na krivky karosérie vymodelované talianskymi dizajnérmi, a je rozhodnuté.
Slovo na záver:
Je už na Vašom úsudku a subjektívnom názore, či môj rebríček považujete za adekvátny. Môžete sa v klude podeliť s Vašim názorom v komentároch, prípadne niečo doplniť, nikto a nič Vám nebráni. Každý máme iný vkus a aj ja sa rád dozviem niečo nové...