Vyhledat
  • Radoslav Belák

Porsche 911 GT3 RS: Vylepšený etalón

Áno, etalón v normálnom svete zostáva stále rovnaký a nemení sa. No vo svete Porsche nestagnujú, tu sa neustále posúvajú hranice. Predsa keď sa spomenie okruhové náradie, tak si každý vybaví práve model GT3 RS, každý sa s ním porovnáva a každý sa chce naň dotiahnuť. Teraz to opäť budú ostatní mať ťažšie, pretože nová GT3 RS je tu a je lepšia než kedykoľvek predtým.

Vzduch náš každodenný...

Signifikantným vylepšením je koncept centrálneho chladiča, ktorý bol použitý už v pretekárskych modeloch GT3 R a vytrvalostnom 911 RSR. Predchodca novinky sa spoliehal na trojicu chladičov, po novom je tu už iba jeden v prednej časti. Osadený je pod uhlom tam, kde iné modely 911 majú batožinový priestor. Uvoľnené miesto po zvyšnej dvojíc chladičov zároveň využívajú prvky aktívnej aerodynamiky.

Kontinuálne nastaviteľné aerodynamické prvky v prednej časti a dvojdielne prítlačné krídlo vzadu sú v spolupráci s ďalšími aerodynamickými vychytávkami vskutku Goliášom čo sa týka prítlaku. Ten je v rýchlosti 200 km/h až na úrovni 409 kg, čo znamená že novinka generuje dvakrát viac prítlaku než predchodca a až trikrát viac než „obyčajná“ GT3. V rýchlosti 285 km/h tlačí Porsche k zemi sila až 860 kg.

Nakoľko je krídlo dvojdielne, tak Porsche si dovolilo použiť vôbec po prvý krát v produkčnom aute systém DRS (Drag Reduction System). Ten umožňuje na dlhých rovinkách znížiť odpor v prospech vyššej rýchlosti, a to všetko iba jedným tlačidlom na volante. Na druhej strane, funkcia aerodynamickej brzdy sa aktivuje automaticky pri núdzovom brzdení vo vysokých rýchlostiach. Vtedy krídlo aj aerodynamické prvky v prednej časti auta zvýšia odpor vzduchu v záujme supportu konvenčných bŕzd.

Celkovo je vzhľad novinky charakterizovaný nespočtom aerodynamických elementov, tu naozaj nečakajme eleganciu klasickej 911-tky. Technika, funkčnosť a high-tech inžinierske riešenia dostali pred krásou a eleganciou prednosť.


Technika, funkčnosť a high-tech inžinierske riešenia dostali pred krásou a eleganciou prednosť.

Zvláštnu kapitolu si zaslúži zadné krídlo, ktoré je typu swan-neck (labutí krk, uchytenie krídla v jeho hornej časti) a je značne väčšie vo všetkých rozmeroch. Skladá sa z pevnej dolnej časti a vrchného, hydraulicky ovládaného prvku.

Vôbec po prvý krát je pri produkčnom Porsche horná hrana krídla vyššie než strecha. Navyše nová GT3 RS nemá predný spojler, nahradil ho splitter ktorý rozdeľuje prúdiaci vzduch nad a pod auto.

Bočné lamely na nárazníku a blatníkoch odkláňajú prúdenie mimo auta a otvory vo vrchnej časti blatníkov zase ventilujú priestor predných kolies.

Výduchy v prednej kapote sa starajú o odvod vzduchu z centrálneho chladiča, pričom tento

prehriaty vzduch sa „lízatkami“ na streche odvádza mimo tak, aby nesmeroval k motorovému

priestoru.


Otvory v zadných blatníkoch majú už len čisto aerodynamický význam a neslúžia ako sanie vzduchu do motora. Difúzor pod zadným nárazníkom pochádza z modelu GT3, pre účely RS verzie však bol trochu upravený.


Ovládanie podvozka ako v lietadle...

Dokonca aj podvozok novej 911 GT3 RS sa stal objektom aerodynamických úprav, predsa len sa tu odohrávajú z pohľadu prúdenia vzduchu pekné nekalosti. Komponenty prednej nápravy s dvojitými lichobežníkmi sú navrhnuté v tvare kvapky. Tento aerodynamicky prospešný tvar zvyšuje prítlak až o 40kg vo vysokých rýchlostiach. Doposiaľ bolo toto riešenie používané iba v motoršporte.

Novinka je navyše o 29 milimetrov širšia než klasická GT3, takže ramená sú aj dlhšie. Inžinieri v Porsche dokonca zredukovali pokles prednej nápravy pri prudkom brzdení z vysokých rýchlostí úpravou polohy čapov na prednej náprave. Zadná multi-link náprava je takisto upravená s pozmenenou tuhosťou pružín. Zmien sa dostalo aj na asistenčné systémy a zatáčanie zadnej nápravy, kde je dynamickejší setup.


A čo je naozaj krásne, je práve analógový otáčkomer v strede.

Samozrejmosťou modernej doby je voľba rôznych jazdných módov: Normal, Sport a Track. Normal a Sport sú módy, ktoré využijete pri presune na okruh alebo občasnom nedeľnom trápení okresiek.

Track mód už poskytuje značne lepšie možnosti nastavenia auta, kde sa dá napríklad voličom na volante regulovať kompresia predných aj zadných tlmičov, separátne a vo viacerých stupňoch.

Rovnako môže byť ovládačom na volante nastavený aj zadný diferenciál, ďalší ovládač slúži na aktiváciu systému DRS.

Ovládanie by malo byť rýchle a intuitívne, všetky ovládacie prvky sú na volante a prehľad o

nastaveniach je na prístrojovom paneli. Ten sa dá prepnúť do „stručnejšieho“ módu iba so

základnými informáciami. A čo je naozaj krásne, je práve analógový otáčkomer v strede.


Srdce bojovníka...

Pod zadnou kapotou úraduje už klasicky šesťvalcový boxer. Má objem štyri litre a dosahuje výkon 525 koní, podotýkam že je to stále atmosféra. Dostal vylepšenia priamo z pretekárskych tratí, jedným sú vačky s upraveným profilom, ďalej upravené sanie a manažment ventilov.


...mechanický grip bude na veľmi slušnej úrovni.

Sedemstupňová dvojspojka PDK má kratší celkový pomer než GT3 a chladiace kanály pod

podlahou sa starajú o to, aby vydržala aj peknú nálož na trati. Šprint na stovku sa odohrá za 3,2 sekundy a na siedmom prevodovom stupni je maximálka na úrovni 296 km/h.

O zastavenie sa starajú hliníkové 6-piestikové strmene na prednej náprave, ktoré sa zahryznú do kotúčov s priemerom 408 mm. Priemer brzdových valcov sa zväčšil z 30 na 32 mm a hrúbka kotúčov vzrástla z 34 na 36 mm. Zadná náprava dostala kotúče s priemerom 380 mm a štvorpiestiky. Za príplatok sú ešte k dispozícii brzdy z keramického kompozitu Porsche PCCB, kde je priemer predných kotúčov 410 mm a vzadu 390 mm.

Mimochodom nová GT3 RS sa štandardne predáva na kovaných kolesách s centrálnou maticou, takže si v garáži urobte miesto aj na poriadny momentový kľúč. „Road legal“ pneumatiky majú vpredu rozmer 275/35 R20 a vzadu 335/30 R21, takže mechanický grip bude na veľmi slušnej úrovni.


Kilá dole, výkon nahor...

Už od čias prvých RS modelov bola jedno zo zásad čo najnižšia hmotnosť. Vďaka hojnému

použitiu plastu vystuženého karbónom (CFRP) sa hmotnosť novinky udržala na hodnote 1450 kg. V dnešných časoch pekná hodnota. Z CFRP sú dvere, strecha, predná kapota a napríklad aj základné škrupinové sedačky.

Ak príde reč na interiér, tak novinka je vyrobená v klasickom RS štýle: karbón, alcantara a

purizmus.



Dostupný je aj balík Clubsport, ktorý je bez príplatku a zahŕňa ochrannú klietku, hasiaci prístroj a šesťbodové pásy pre vodiča.

Ďalším balíkom je Weissach, za ktorý už si Porsche vypýta príplatok. Ten zahŕňa kapotu, strechu, kryty spätných zrkadiel a časti zadného spojlera z čistého, číro lakovaného karbónu. Stabilizátory na náprave a spojovacie tyče, rovnako ako aj ochranná klietka v interiéru sú takisto vyrobené z materiálu CFRP v tomto prípade.

Ďalším highlightom Weissach balíka sú pádla radenia PDK prevodovky s magnetickým systémom odvodeným z motoršportu, ktorý poskytuje lepšiu reakciu a odozvu. Čerešničkou na torte sú kované kolesá so zliatiny horčíka, ktoré ušetria ďalšie kilá.



Porsche zároveň ponúka k novinke aj ladiace hodinky – chronograf GT3 RS. Tie sa vyrábajú v meste Solothurn vo Švajčiarsku, kde má Porsche vlastnú hodinársku dielňu. Tieto mechanické hodinky sú rezervované pre majiteľov novej GT3 RS, majú číry zadný kryt s vyobrazením dosku kolesa. Púzdro môže mať klasický nerezový finiš, alebo z čierneho titánu. Vnútri tiká strojček WERK 01.200 od Porsche Design certifikovaný COSC pre jeho presnosť.



Už na záver iba posledné detaily. Nové Porsche 911 GT3 RS sa už dá objednať, na nemeckom trhu sa začína na cene 229 517 Eur. Stále vo mne nezhasína ten kúsok nádeje, že toto nebude jedna z posledných atmosfér od tejto famóznej nemeckej automobilky. No pripravený musíme byť v tomto svete na všetko, preto si vážme takéto autá. Sú ikonami a zároveň výkladnou skriňou súčasného technologického pokroku.


R.B.






229 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše