Radoslav Belák
Porsche 911 Dakar: Nová príchuť
Iba málokedy sa dočkáme novej príchute pri Porsche 911. Dlho sa tu opakuje to isté, príde Carrera, Targa, modely GTS a všetci čakáme na ostré GT3 a GT3 RS. Jasné, všetci si v tomto modelovom rade nájdu to svoje, ale niečo tu doteraz chýbalo. Sneh, piesok, blato, drsný terén, tam sa nové 911 cítia nesvoje. Až doteraz!

Privítajme niečo s menom 911 Dakar - v podstate 911 GTS generácie 992 v drsnejšej verzii a obmedzená iba na 2 500 exemplárov. Tým pádom tu teda máme pod zadnou kapotou plochý šesťvalec dopovaný dvojicou turbodúchadiel s výkonom 473 koní, pohon všetkých kolies a 8-stupňovú prevodovku PDK. Toto všetko sa ale vezie o 50 milimetrov vyššie než obvykle.
Prečo práve Dakar? Inšpirácia jasne pochádza z rallye Paríž-Dakar, ktorej sa Porsche zúčastnilo v 80. rokoch taktiež s modelom 911 a neskôr so superšportom 959.
...Váš služobný Tiguan zostane iba plakať kúsok za krajnicou.

Ako som už spomenul skôr, podvozok je vyššie oproti štandardným 911 o 50 milimetrov, ale aj k tomuto sa dá ešte pridať ďalších 30 mm. Toto už vyzerá na seriózne terénne schopnosti, to Váš služobný Tiguan zostane iba plakať kúsok za krajnicou. Výška podvozka sa upraví na štandardných 50 mm automaticky až po prekročení rýchlosti 170 km/h.
Aktívne stabilizátory na podvozku sú tu štandardom, rovnako aj natáčanie zadných kolies prevzaté z modelu GT3. Gé-Té trojka bola takisto donorom karbónovej kapoty, sedadiel a ochrannej klietky v interiéri. Zadné sedadlá v 911 Dakar nenájdete a zadné sklo je značne tenšie, všetko v prospech úspory hmotnosti. Novinka ukáže na váhe údaj iba 1 605 kg, čo je asi o 10 kg viac než štandardná 911 GTS s pohonom všetkých kolies.
Porsche 911 je jediné auto s ktorým môžete ísť z afrického safari na Le Mans, potom do divadla a do ulíc New Yorku. Ferry Porsche
Údaj o hmotnosti je prekvapujúci hlavne pri pohľade na veľké kolesá, tie však obúvajú pneumatiky Pirelli Scorpion s rozmerom 245/45 R19 vpredu a 295/40 R20 vzadu. Pôvodne mali byť iba opciou, avšak inžinieri z Porsche boli veľmi spokojní s ich gripom a údajne nie sú hlučné. Sú teda dodané v rámci štandardnej výbavy a ako opcie sú práve cestné pneumatiky a pneumatiky do snehu.
Prečo by ste ale utrácali peniaze za menej zábavné gumy, keď môžete investovať do strešného nosiča s cool integrovanými LED-kami, alebo do lakovania Rally Heritage za 26-tisíc Eur? To je inšpirované historickým Rothmans polepom, nakoľko je však propagácia fajčenia zakázaná (škoda) takmer ako naftové Volkswageny, tak Porsche muselo nahradiť logo cigariet nápisom Roughroads.
Majiteľia si samozrejme môžu špecifikovať aj svoje obľúbené číslo na dvere, nech je vzhľad pretekárskeho špeciálu dotiahnutý do detailu.
No samozrejme, o pretekárske auto sa v skutočnosti nejedná, pravdou skôr je, že táto novinka je najpomalšou 911 za posledné dekády. Maximálka je totiž limitovaná "len" na 240 km/h, pri vyšších rýchlostiach by to pneumatiky nemuseli zniesť.

...niečo čo síce nepotrebuješ, ale akútne to chceš!
Aj napriek tomu trvá šprint na 100-kilometroú rýchlosť iba 3,5 sekundy za použitia Launch Control. 911 Dakar však pozná aj iný systém štartu, pre podmienky šotoliny, ktorý dovoľuje väčší preklz kolies. K jazdným režimom Wet, Normal a Sport tu pribudli Rallye a Off-Road. Rallye režim je ten zábavnejší, ktorý posiela viac výkonu na zadné kolesá a dovolí šoférovi dlhé drifty púšťou a poľnými cestami. Off-Road režim zas zabezpečí maximálnu svetlú výšku 80 mm a (takmer) neobmedzené možnosti v teréne.
Otázka, ktorá sa natíska je, prečo by 2 500 ľudí zaplatilo 222-tisíc Eur za tento výtvor?No ja dúfam že zaplatia, aj keď nejde o športové auto a ani čistokrvný off-road. Toto je vlastne Ariel Nomad s normálnym interiérom. Toto je hračka pre mužov. Toto je niečo čo síce nepotrebuješ, ale akútne to chceš!