Radoslav Belák
McLaren Artura: Eko kiwi
Dnes to je tak v móde, eko, bio, raw a v automobilizme elektro, hybrid a tak ďalej. K trendu sa pomaly pridáva aj britský McLaren. Hybridný model Artura nie je prvotinou McLarenu z tejto oblasti, no pár prvenstiev predsa má.

Časy sa teraz menia...
Prvým hybridným modelom značky McLaren bol hyperšport P1, ktorý s nemeckým Porsche 918 a talianskym Ferrari LaFerrari vytvoril takpovediac svätú trojicu. S výkonom viac než 900 koní, šprintom na stovku len za 2,8 sekundy a elektrickým dojazdom približne 30 km bol hybridným pionierom britskej automobilky. Jeho cenovka však bola šesťciferná a o nejakej sériovej výrobe sa nebavíme.
Časy sa teraz menia a McLaren prináša svoj prvý superšportový hybrid, ktorý bude sériovo vyrábaný a mal by byť dostupný. Teda pardon, dostupnejší než P1.
Konvenčný pohon zastupuje v McLarene Artura dvakrát prepĺňaný véčkový šesťvalec, ktorý má výkon 577 koní a krútiaci moment 584 Nm. Elektromotor je integrovaný do prevodovky a dopĺňa ďalších 94 koní a 225 Nm. Spočítané, podčiarknuté, kombinovaný výkon je na úrovni slušných 671 koní a krútiaci moment má maximum 804 Nm.
Artura šprintuje na stovku len o dve desatiny sekundy pomalšie než P1, teda za rovné 3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 330 km/h a výkon sa prenáša na zadné kolesá cez novovyvinutú 8-rýchlostnú dvojspojkovú prevodovku.
Elektromotor čerpá sily z batérie pozostávajúcej z piatich modulov s celkovou kapacitou 7,4 kWh. Rovnako ako P1, aj Artura je schopná tichej jazdy na čistú elektrinu a to do vzdialenosti 30 kilometrov. Nakoľko ide o plug-in hybrid, pri použití štandardných nabíjačiek sa batéria na 80% kapacity nabije za 2 a pol hodiny.
McLaren Artura disponuje novou architektúrou šasi McLaren Carbon Lightweight Architecture (skratka MCLA), ktorá bola vyvinutá špeciálne pre potreby hybridného pohonu. Kombinuje hliník a karbónové vlákna tak, aby bolo možné dosiahnuť dynamické dizajnové krivky a udržať hmotnosť na minime. Pohotovostná hmotnosť je iba 1498 kilogramov, pričom hybridné ústrojenstvo (batéria+elektromotor) váži len 103 kilogramov. Twin-trubo šesťvalec má hmotnosť 160 kilogramov, je o celých 50 kíl lahší než osemvalec od McLarenu.
Architektúra MCLA umožnila integrovať do novinky aj mnižstvo prvkov aktívnej bezpečnosti. Artura má v štandarde adaptívny tempomat s funkciou udržiavania v pruhoch, asistenta dialkových svetiel a rozpoznávanie dopravných značiek. Vylepšení sa dočkal aj infotainment, novinka disponuje novým systémom MIS II, ktorý má dotykový displej s vysokým rozlíšením a samozrejmosťou sú rozhrania Apple CarPlay a Android Auto. Pre tých čo majú radšej zábavu na trati je tu softvér pre okruhovú telemetriu so systémom Variable Drift Control.

Highlightom je určite aj "kiwi" lakovanie karosérie.
Po stránke dizajnu sa Artura drží pevne v rodine McLaren a nesnaží sa extrémne vynikať. Zaujímavo však pôsobí zadná časť, jej "zamračený" výzor Vám povie svoje keď vám hybridné kupé ukáže zadok. Ďalším highlightom je určite "kiwi" lakovanie karosérie, možno to nebol úmysel, no je to príjemný odkaz na pôvod Bruca McLarena.
Tak čo, už ste si urobili chuť na ekologický superšport od McLarenu? Cenovka na britskom trhu začína na sume 185-tisíc libier. V "základe" dostanete elektricky nastaviteľné sedadlá, elektrické spätné zrkadlá, funkciu zrkadlenia obrazovky smartfónu, Homelink a dokonca soft-close. K dispozícii budú tri úrovne výbavy a to Performace, TechLux alebo Vision.