Radoslav Belák
Jeep Wrangler Rubicon 392: (Nielen) srdcová záležitosť
Keď Jeep nedávno predstavil koncept Wrangler 392 s osemvalcom pod kapotou, tak automobilový svet už vedel, že nechýba veľa k sériovej podobe. Dnes spoznávame prvý Wrangler Rubicon s V8 po takmer 40 rokoch, ktorý je pripravený trhať asfalt, skaly, lesné cesty a možno aj ego majiteľov Fordu Bronco.

Hneď na úvod sa pozrime pod kapotu novinky. Tam našiel svoje miesto atmosférický osemvalec Hemi s objemom 6,4 litra s výkonom 470 koní, teda o 20 viac než mal koncept. Krútiaci moment dosahuje hodnotu 637 Nm, čo postačuje Wrangleru na dosiahnutie 100-kilometrovej rýchlosti za 4,5 sekundy. Ak ho vezmete na šprint (áno, Wrangler...) tak pokorí štvrť míle za 13 sekúnd.
Prevodovka je 8-stupňová s možnosťou radenia pádlami pod volantom, čo je pri Wrangleri premiéra. Motor "dýcha" cez výfukový systém s aktívnymi klapkami, ktoré sa otvoria buď pri plnom plyne alebo na povel vodiča. K dispozícii je aj systém launch control a režim prevodovky Amax, kedy je využitý plný krútiaci moment a automatické medziplyny.
Wrangler 392 nie je určený iba pre spevnený povrch
Každopádne, Wrangler 392 nie je určený iba pre spevnený povrch a nebude využívaný na kávičkovanie pred nákupnými centrami ako Géčko od AMG. Novinka profituje zo svetlej výšky zväčšenej o dva palce, spevneného rámu a upraveného podvozka s unikátnou geometriou. Tlmiče dodala firma Fox, horné ramená sú spevnené a brzdy sú v heavy-duty prevedení. Štandardne sa bude osemvalcový Wrangler dodávať na 17-palcových kolesách s pneumatikami priemeru 33 palcov. Zlepšenie nastalo aj v oblasti nájazdových a prejazdových uhlov.
Štandardom je samozrejme pohon všetkých kolies s uzávierkou a pomerom 2,72. Pohon zahŕňa aj 4 módy (4WD Auto, High, Neutral a Low). Nápravy Dana 44 majú vpredu aj vzadu mohutnejšie osi a pre ťažšie situácie v teréne sú nápomocné elektronické uzamykateľné diferenciály a odpojitelná torzná tyč. Krútiaci moment Hemi osemvalca je navyše takmer všetok dostupný od nízkych otáčok, čo zaručí slušné šplhanie sa nerovným terénom. V prípade zjazdu zas veľký objem osemvalca poslúži ako efektívna motorová brzda.

...aj keď je kapota pokrytá blatom, čo pri Wrangleroch nie je nič neobvyklé...
Motor disponuje saním na kapote, takže maximálna hĺbka brodenia môže byť až 82 centimetrov. Sanie využíva systém Hydro-Guide s trojecstným kanálom, ktorý odvádza vodu aj keď by sa jej vlna dostala cez kapotu. Dokonca aj keď je kapota pokrytá blatom, čo pri Wrangleroch nie je nič neobvyklé, tak systém sania bude fungovať správne bez ohľadu na polohu plynového pedálu.
Po vizuálnej stránke sa samozrejme Rubicon 392 odlišuje či už znakmi, špeciálnymi kolesami alebo aj kapotou s veľkým saním, nakoľko osemvalec treba nakŕmiť aj dostatkom vzduchu. Maska chladiča je takisto pozmenená kvôli chladeniu výkonného srdca. V interiéri zmenou prešiel prístrojový štít a na sedadlách sú výšivky s označením modelu. V sériovej výbave je aj kožené čalúnenie, viacero doplnkov infotainmentu, strecha vo farbe karosérie a ďalšie veci, ktoré sú inak za príplatok. Divízia Mopar samozrejme bude ponúkať dalšie príslušenstvo špeciálne pre Rubicon 392, takže o istú dávku originality núdza nebude.
Jeep sa zatiaľ nevyjadril, či bude Rubicon 392 dostupný iba ako štvordverový variant. Takisto nespomenuli cenovku, no tam sa dá čakať že osemvalec sa posadí na vrchol cenníka. Presnejšie informácie sa dajú očakávať v prvom štvrťroku budúceho roka, kedy by sa mala novinka postupne objavovať aj v predajniach.