Radoslav Belák
Iso Rivolta GTZ od Zagato: Amerika po taliansky
Iso je vo svete bežného automobilizmu neznámym pojmom a značkou, ktorá si prežila vzostupy aj pády. Milovníci automobilov, ktorí si cenia aj dizajn však na túto značku určite pamätajú. Taliansky štýl a osemvalcové srdcia pod kapotou si získali svojich nadšencov, takže osvedčený recept sa opakuje aj v roku 2020.

Iso je automobilkou, ktorej počiatky sa datujú oficiálne už do roku 1953. Prvotne vychádzali z ich dielní motocykle, ale v polovici 50-tych rokov začali s produkciou malého mestského presúvadla menom Isetta. To je najznámejšie paradoxne ako BMW, nemecká automobilka však bola iba jednou z viacerých značiek, ktoré získali licenciu na výrobu maličkej Isetty.
Neskôr sa Iso preorientovalo na výrobu športových áut a grand-tourerov. Zakladateľ Renzo Rivolta sa spojil so známymi menami ako Giotto Bizzarrini, Giorgetto Guigiaro a slávny Bertone. O nádherný taliansky dizajn tak bolo postarané v tých najlepších rukách, pod plechmi zas úradovala osvedčená americká technika v podobe mohutných osemvalcov od Chevroletu a neskôr Fordu. Žiaľbohu sa v roku 1974 značka Iso dostala do bankrotu a posledná zmienka je z roku 2017, keď sa objavil futuristický herný koncept Vision GranTurismo s podpisom tejto značky.
Až doteraz. V lete tohto roka sa nenápadne objavilo športové kupé s názvom Iso Rivolta GTZ s podpisom dizajnového štúdia Zagato, ale detaily zostali veľkou neznámou. Až teraz po doručení prvého exempláru sa dozvedáme viac. Smaragdovo zelený kúsok s odtieňom Monza Green bol doručený do švajčiarskeho Lucernu.

Tento projekt je srdcovou záležitosťou
Po dizajnovej stránke nové Iso nezaskočí, ide o uhladený taliansky dizajn z karbónu bez futuristických kreácií a výstrelkov, presne tak, ako to má Zagato vo zvyku. Predná časť s veľkými otvormi v nárazníku a "nozdrami" v kapote evokuje žraločí výraz. Žiabre v predných blatníkoch zas veľmi nápadne pripomínajú siluetu morskej raje. Plynulo sa zvažujúca línia strechy sa vzadu spája s vlnou, ktorá sa tiahne od predných partií. V zadnej časti sa všetky tieto prvky končia v línii s negatívnym sklonom. Zadný nárazník je jednoduchý so štvoricou svetiel, jednoduchým difúzorom a centrálnou koncovkou výfuku. Celá karoséria sa skladá iba z dvoch častí, aby bola zachovaná jednoliatosť a jednoduchosť dizajnu.
Donorom techniky sa aj pri novinke stal opäť americký trh, konkrétne Chevrolet Corvette Z06. Pod prednou kapotou teda úraduje osemvalec s označením LT4 a objemom 6,2 litra. Naladený je na 660 koní výkonu a krútiaci moment dosahuje hodnotu 881 Nm. Na stovke je nové Iso len za 3,7 sekundy a maximálne tempo je až 315 km/h.

Z interiéru zatiaľ toho veľa odhaleného nebolo, avšak aspoň sedadlá a stredová konzola nesú jedinečný podpis. Tlačidlá síce jasne pochádzajú z Corvetty, avšak hlavný dojem urobí kabína ako celok.
Vyrobených bude celkovo iba 19 exemplárov, z čoho 9 ich už je rezervovaných. O novom výtvore sa vyjadrila Renzova vnučka Marella Rivolta-Zagato (vidíte to rodinné spojenie?) : "GTZ sa zrodilo ako pocta môjmu starému otcovi. Tento prvý projekt je teda srdcovou záležitosťou a dúfam, že bude na mňa hrdý."