top of page
  • Writer's pictureRadoslav Belák

Hennessey Venom F5 sa ukázal v sériovej podobe

Už tomu je nejaký ten piatok, čo nám americké Hennessey ukázalo hyperšport Venom F5 v podobe konceptu na SEMA šou. Ďalší adept na najrýchlejší automobil sveta sa teraz konečne ukazuje svetu vo svojej sériovej podobe, krásnej tmavomodrej farbe a stále s menom s Fujitovej škály sily tornád.

Texaská spoločnosť Hennessey už jeden rekord na krku má, a to s nafúknutým Lotusom Exige so 7-litrovým twin-turbo osemvalcom. Odvtedy však už uplynulo veľa času, rekord si vzali iní a ešte viacerí sa snažili, takže je čas aby Američania opäť vyrukovali s niečím novým.


Titul najrýchlejšieho auta sveta momentálne stále drží švédsky Koenigsegg s Agerou RS. Bugatti bolo síce rýchlejšie, ale rekord absolvovali iba v jednom smere jazdy. Rekord si však vyžaduje dve jazdy, z ktorých sa počíta priemerná rychlosť. Snaha bola aj u SSC Tuatara, avšak tam je rekord spochybnený a uvidí sa, ako sa situácia vyrieši. A aký recept teda má Hennesey? Povedal by som, že na svoje zvyky dosť tradičný.


Srdcom a dušou novinky je osemvalec s "flat-plane" kľukovkou prezývaný "Fury". Základ má v známej jednotke LS7 od Chevroletu, ale blok bol pozmenený a hliníkové hlavy takisto nezostali pôvodné. Zdvihový objem valcov bol dokonca znížený, výsledkom je objem 6,6 litra. Vďaka spomenutým úpravám má motor ale vyššie maximum otáčok a to až 8500. Osemvalec je ešte dopovaný dvojicou turbodúchadiel, ktoré si Hennessey vyvíja samo a majú časti vyrobené za pomoci 3D tlače.

Pozor s tou pravou nohou na pedáli
Mocné srdce z Texasu, bude však stačiť na nový rekord?

Všetky úpravy majú na svedomí výsledný výkon s hodnotou 1817 koní a krútiaci moment 1617 Nm. Nakoľko sa stále jedná o klasický americký osemvalec, tak už od 2000 otáčok je dostupných 1356 Nm krútiaceho momentu, takže pozor s tou pravou nohou na pedáli. Hennessey sa navyše pochválilo, že šasi novinky je tuhšie než v Bugatti Chiron a karbónový monokok váži len 86 kilogramov.


Hmotnosť je dokonca len 1360 kilogramov, poďme ale na ďalšie čísla. Litrový výkon motora je 277 koní a pomer váha/výkon je až 1,34 koňa na kilogram (1298 koní/tona), čo je najviac zo sériových a legálnych automobilov.


V Texase sa už pripravujú na útok voči rekordu Koenigseggu Agera RS, Venom F5 sa totiž chváli maximálkou viac než 500 km/h. Na rekord im postačí síce priemerná rýchlosť v oboch smeroch viac než 447,19 km/h, no nechajme sa prekvapiť aká bude realita.


Vravíte si, čo na to pneumatiky? Venom F5 obúva na oboch nápravách značku Michelin, konkrétne variant Pilot Sport Cup 2S s rozmerom 345/30 R20 vzadu a 265/35 R19 vpredu. Američania sa vraj uistia, že francúzsky výrobca pneumatík ich svedomito otestuje aby zniesli vysokorýchlostnú záťaž. Hennesey Venom F5 navyše všetku svoju silu prenáša na asfalt iba prostredníctvom zadnej nápravy, takže zadné pneumatiky sa naozaj zapotia.


Sériová podoba amerického hyperšportu sa od konceptu odlišuje, i keď v predných partiách to až tak badateľné nie je. Najväčšie zmeny sa odohrali vzadu, kde sa úplne zmenila dizajnová architektúra. Z pôvodnej trojice výfukových koncoviek sa stala štvorica, výfukový systém je vyrobený z niklovej zliatiny Inconel. Oceňujem ale, že Venom F5 už nie je iba Lotus na steroidoch, no Hennessey zapracovalo a vytvorilo jedinečný dizajn.

"Supermani" majú smolu

Interiér je taktiež poznačený modernou dobou a dizajnom stíhacích lietadiel. Pred vodičom sa nachádza iba jednoduchý displej, v strede palubovky je displej infotainmentu. Stredová konzola je pomerne úzka a má zopár tlačidiel, ústredným pravkom ale bude volant, respektíve skôr akési kormidlo s chýbajúcou vrchnou časťou venca, takže "supermani" majú smolu. Volant však obsahuje plejádu ovládacích prvkov a vzdialene pripomína svojich bratrancov z F1. Celkovo ale interiér z fotografií pôsobí jednoduchým dojmom, vodiča by teda vo vysokých rýchlostiach nemalo nič rozptyľovať.


Úpravca z Texasu si svoj nový výtvor ocenil na sumu 2,1 milióna amerických dolárov a prodkucia bude prísne obmedzená iba na 24 exemplárov. Dokonca polovica z nich zostane v USA a už aj má svojich majiteľov, ostatných 12 kusov si svojho pána nájde na medzinárodnom trhu.





Zdroj: Hennessey Special Vehicles

71 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page