top of page
  • Writer's pictureRadoslav Belák

Gordon Murray T.50s Niki Lauda: Pocta legende

Gordon Murray svoj superšport inšpirovaný McLarenom F1 predstavil už dávnejšie, a fanúšikovia žasli. Teraz ale prichádza variant, ktorý nesie meno legendy a to oprávnene.

...stratosférických 11 500 otáčok

Novinka menom Gordon Murray T.50s Niki Lauda je okruhovo orientovaný variant už tak dosť hardcore hyperšportu T.50. Nesie meno legendy, ktorá bola tri krát majstrom sveta F1 a nedávno by oslávil svoje 72. narodeniny. Vyrobených bude iba 25 exemplárov a cenovka bude závratných 3,1 milióna libier. Výroba začne po ukončení produkcie tých normálnejších T.50, ktorých je v pláne 100 kusov.

Srdcom T.50s je rovnaký motor, ako v prípade klasickej T.50. Dvanásťvalec od Cosworthu s objemom 4 litre točí stratosférických 12 100 otáčok a maximálny výkon stúpol na 711 koní. Náporové sanie nad kokpitom však dokáže výkonu pridať ďalších 25 koní, úplným maximom je teda 735 koní. Krútiaci moment má svoje maximum na hodnote 485 Nm. Iba pre porovnanie, cestná verzia má parametre 663 koní a 467 Nm.

Výkon smeruje výhradne na zadné kolesá cez 6-stupňovú prevodovku s radením pádlami pod volantom. K dispozícii budú dve rôzne sprevodovania, jedno umožní maximálnu rýchlosť až 322 km/h. Druhý variant má hustejšie naskladané prevody pre lepšie zrýchlenie, no maximálna rýchlosť klesne na 274 km/h.

Parametre sú skutočne zaujímavé pre hyperšport, ktorý váži doslova muších 852 kilogramov. Už len dvanásťvalec je v porovnaní s tým v T.50 ľahší o 16 kilogramov, o diétu sa postarali titánové ventily a absencia variabilného časovania ventilov. Úpravami prešlo aj sanie a výfukový systém.

T.50s oproti klasike získalo aj "plutvu" tiahnucu sa od kabíny až k obrovskému zadnému krídlu. Samozrejme vzadu nechýba ventilátor s priemerom 400 mm, ktorý je schopný vyprodukovať až 1500 kilogramov prítlaku. Pozmenený je aj zadný difúzor a predný spojler pod nárazníkom, ktoré takisto výrazne pomáhajú prítlaku.

...1500 kilogramov prítlaku

Karbónové šasi je identické s T.50, no podvozok je značne bližšie k vozovke. Vpredu je nižší o 87 milimetrov, vzadu až o 116 mm. Na prianie zákazníka je možné podvozok doladiť podľa individuálnych požiadaviek.

Kokpit už nie je trojmiestny, nakoľko sa tu jedná o okruhový variant, tak jedno zo sedadiel skončilo vonku a na jeho mieste je radšej hasiaci prístroj. Pozícia vodiča je stále v strede, spolujazdec sedí vľavo, no ak chce majiteľ ušetriť ďalšie kilogramy, môže sa vzdať aj tohto sedadla.

Každý z 25 exemplárov T.50s Niki Lauda bude zároveň poctou jednému z mnohých monopostov F1, za ktorými stál práve Gordon Murray. Prvým bude Kyalami 1974 a ku každému T50.s dostane majiteľ aj knihu o danom podujatí, kde budú popísané aj osobné spomienky G.Murraya.

107 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page