top of page
  • Writer's pictureRadoslav Belák

Ford Mustang Mach 1: Legenda prišla dobyť Európu

Ford Mustang vo svojej poslednej generácii zavítal konečne aj na európsky trh, čo bolo jednoznačne oživením. Relatívne dostupné osemvalcové kupé so sebou prinieslo aj edície typu Bullit, ktoré boli oproti svojim americkým náprotivkom priškrtené vďaka nariadeniam z Bruselu, ale z ich charizmy úradníci ešte stále neodhryzli. A dúfam, že to tak zostane aj pri poslednom prírastku s legendárnym menom - Mach 1.



Mustang Mach 1. Legenda, ktorá sa zrodila už v roku 1969 s jednoduchým receptom: silnejšie motory, prepracovaný podvozok a osobitý styling. Dobré meno si vydobyla hneď od počiatku, keď začala zbierať rekord za rekordom na soľných pláňach v Bonneville a jazdci ktorí s ňou jazdili na okruhoch mali veľmi vysokú šancu, že víťazný pohár zdvihnú nad hlavu práve oni.

Srdcom Mustangu zostáva osemvalec s objemom 5 litrov, žiadne turbo, žiadny kompresor.

Návrat legendy sa konal v rokoch 1971, 1974 a 2003, odvtedy však bolo ticho. Tento rok sme sa ale dočkali, nový Mustang Mach 1 si svoju európsku premiéru absolvoval uplynulý víkend na podujatí Goodwood Speedweek, ktoré sa konalo na juhu Anglicka. Novinka sa odprezentovala ako najagilnejší sériový Mustang na starom kontinente. Silné slová, no koniec koncov, tých "špeciálnych" Mustangov sa sem za posledné roky až toľko nedostalo. Každopádne sa poďme pozrieť na zbrane, ktorými Mustang Mach 1 zaútočí na európske trackdays a okresky.



Srdcom Mustangu zostáva osemvalec s objemom 5 litrov, žiadne turbo, žiadny kompresor, iba vyladená atmosférická V8-čka, ktorá je ohrozeným druhom. Výkon je na úrovni 460 koní a motor dostal vylepšené chladenie, aby si to jeho majiteľia na okruhu lepšie užili. Sila sa prenáša výhradne na zadnú nápravu, kde s jej prerozdelením pomáha samosvorný diferenciál a ktorý je dostupný v rámci sériovej výbavy.


Z prevodoviek je na výber 6-stupňový manuál Tremec, ktorý je vôbec prvýkrát dostupný na našom kontinente. Ide o výkonnú prevodovku, ktorá je vybavená funkciou automatických medziplynov a má vylepšený olejový chladič. Pre jedincov ktorých už bolí pravá ruka a ľavá noha je k dispozícii voľba v podobe 10-stupňového automatu, ktorý bol prekalibrovaný a dostal takisto vylepšené chladenie oleja.



Nakoľko je nový Mustang Mach 1 určený predovšetkým pre okruhových nadšencov, naprázdno nesmel obísť ani podvozok. Systém MagnaRide2 bol prenastavený a vylepšeniami si prešli aj namieru navrhnuté pružiny, spolu so stabilizátormi a silentblokmi. Posilňovač riadenia je nastavený na strmší prevod, čím by sa malo docieliť značne presnejšie riadenie.

Pravá ruka vodiča však spočinie na nádhernej hlavici prevodovej páky tvare bielej guľe.Kto si vyberie automat, ten má smolu.

Po dizajnovej stránke nabral Mustang Mach 1 oproti svojmu "podzvukovému" súrodencovi agresívnejší look, ktorému dominuje hlavne kontrastné farebné spracovanie karosérie. Na výber je osem odtieňov laku, ktoré sa dajú doplniť pruhmi a grafikou odkazujúcou na pôvodný model. Redizajnom si ale prešla aj maska chladiča, spodnú časť predného nárazníka zas obsadil spojler, ktorý sa postará o lepší prítlak. Vzadu si Mach 1 prepožičal difúzor a koncovky výfuku od Shelbyho. Priestor medzi zadnými svetlami zdobí retro nápis "MACH 1". Rovnaký nápis je aj na vzpere pod prednou kapotou, ktorá vyzerá, že naozaj znesie slušné sily. Limitovaný Mustang dostane aj exkluzívne 19-palcové disky kolies, ktoré sú obuté v pneumatikách Michelin Pilot Sport 4S.



Plaketa s označením modelu sa však nachádza aj v interiéri, ktorý je možné doplniť športovými sedadlami Recaro. Pravá ruka vodiča však spočinie na nádhernej hlavici prevodovej páky tvare bielej guľe.Kto si vyberie automat, ten má smolu. O zvukovú kulisu nielen pre pasažierov, ale aj okoloidúcich sa postará špeciálny výfukový systém s klapkami.

Ceny Mustangu Mach 1 pre európsky trh ešte zverejnené neboli, no mali by byť známe čoskoro. Iba pre porovnanie, Mach 1 je v USA asi o 4000 dolárov drahší než Bullit. Ten stojí u nás 55 490 Eur.



6 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page