Radoslav Belák
Bugatti zosadené, Američania nastupujú na trón maximálnej rýchlosti
História sa nezvykne často opakovať, no ak ide o súboj v maximálnej rýchlosti, tak svet pozná iba niekoľko hráčov. Posledné roky sme počuli hlavne o rivalite medzi Bugatti a švédskym Koenigseggom, pričom sa niekde v ústraní šepkalo o konkurencii z Ameriky.

Tu máme premenu fosílnych molekúl na emócie, zvuk a v neposlednom rade rýchlosť.
Francúzsko-nemecké Bugatti z bojov už džentlmensky odstúpilo po prekonaní méty 500 km/h a štafetu prenechalo konkurencii. Či definitívne, sa nechajme prekvapiť.
Do hry sa ale vrátil niekdajší kráľ zo Severnej Ameriky menom SSC (Shelby SuperCars), ktorý už v roku 2004 nastúpil na trón s modelom Ultimate Aero. V zákulisí sa ale dlhé roky pripravoval a ladil rekordér a nástupca menom Tuatara. Meno má po plazovi žijúcom výhradne na Novom Zélande, ktorý sa pýši najrýchlejšou molekulárnou premenou na svete. Do biológie ale zabŕdať nebudem, to prenechám radšej iným. Tu máme premenu fosílnych molekúl na emócie, zvuk a v neposlednom rade rýchlosť.

Dnes sme sa po niekoľkodňových klebetách dozvedeli oficiálne, že SSC na uzavretej ceste v Nevade (USA) prekonalo rýchlostný rekord v oboch smeroch, čím hodilo rukavicu do ringu Švédom. Maximum, ktoré sa podarilo dosiahnuť je extrémnych 331 míľ za hodinu (532,7 km/h), nakoľko sa však počíta priemer v oboch smeroch, tak rekord má hodnotu "iba" 316 MPH (508,5 km/h).
O pohon Tuatary sa stará klasická americká motorizácia, teda osemvalec, tentokrát dopovaný dvomi turbami. Z objemu 5,9 litra vydolovali výkon 1350 koní/1 MegaWatt, avšak pozor, pri 91-oktánovom benzíne. V prípade, že rekordérovi doprajete 85-oktánový etanol, tak výkon stúpne až na 1750 koní (1,3 MW). Výkon je prenášaný pomocou 7-stupňového robotizovaného manuálu výhradne na zadné kolesá. Tie obúvajú pneumatiky so šírkou 345 milimetrov a priemerom 20 palcov.

A teraz nám ostáva už len čakať na odpoveď rivalov z Ameriky (Hennessey) a Švédska (Koenigsegg).
SSC Tuatara má prísne aerodynamicky tvarovanú karosériu, čo vyústilo do koeficientu aerodynamického odporu iba Cd 0,279. Samozrejmosťou je aktívne zadné krídlo.
Ak by ste si mysleli, že SSC Tuatara je iba holý bosý superšport bez výbavy, tak ste na omyle. V interiéri nájdete alcantaru, hliník, karbón a iné exkluzívne materiály. Infotainment sa pýši dotykovým rozhraním, cúvacia kamera je nevyhnutnosťou, ale špičkové audio alebo kamery namiesto spätných zrkadiel sú naozaj príjemným spestrením.
Na záver pripájam ešte video z jazdy, pri ktorej sa podarilo dosiahnuť maximálnu rýchlosť. A teraz nám ostáva už len čakať na odpoveď rivalov z Ameriky (Hennessey) a Švédska (Koenigsegg).