Radoslav Belák
Bugatti Bolide: What if...
Updated: Oct 29, 2020
Čo ak... čo ak sa posunú limity ľudského umu a tvorivosti, to bola tá otázka ktorú si položili v Bugatti. Čo ak sa podarí mamutí šestnásťvalec ešte vylepšiť a popri tom posunúť na iný level zvyšok auta?

Bugatti od predstavenia Chironu v roku 2016 slušne rozšírilo modelový rad. Ultimátne Divo, agilný Pur Sport, retro Centodieci, umelecké dielo La Voiture Noire alebo futuristický koncept Bugatti Vision Gran Turismo. Novinka menom Bolide však aj predčí aj dizajn hernej štúdie a svojimi výkonmi doslova šokovalo svet.
Funkcia nasleduje výkon
Po dizajnovej stránke sa Bugatti Bolide riadi heslom: Funkcia nasleduje výkon (a je nadradená dizajnu). Riadi sa tým aj McLaren Senna, Francúzom sa ale podarilo funkčnosť zapracovať o niečo estetickejšie a Bolide stále disponuje základnými stavebnými kameňmi značky. Typická podkova vpredu je súčasťou aktívneho spojlera pod predným nárazníkom a po jej stranách sú obrovské nasávacie kanály. Ďalšie otvory sú na prednej kapote, primárne slúžia aerodynamike, no poskytujú aj pohľad na predné push-rod zavesenie kolies. Svetlomety v tvare X sekundujú ďalším krivkám a zadným svetlám v tvare tohto písmena a odkazujú na slovo "eXperimental".

Na bočnej línii sa podarilo zachovať linku v tvare C ako pri Bugatti Chiron, avšak už pri modeli Divo sa zmenšila a pri dnešnej novinke je sotva postrehnuteľná. Hneď za prednými kolesami sa nachádzajú žiabre a negatívny výduch na odvod horúceho vzduchu od predných bŕzd. Dva menšie otvory za "dverami" slúžia na chladenie intercoolerov a mohutného motora. Výška auta je iba 995 milimetrov, čo je o celých 300 mm menej než klasický Chiron.
V zadnej časti uchváti pohľady hlavne tvarovanie svetiel v tvare X, ktoré automobilka načrtla verejnosti už skôr. V strede tohto pomyselného X sa usadila štvorica koncoviek výfuku, toto riešenie zároveň neobmedzuje difúzor. Ten má tri úrovne a sekunduje mu obrovské aktívne krídlo. Po stranách výfuku sú dva výduchy na odvod horúceho vzduchu, ktorý motor W16 dokáže vyprodukovať veľmi rýchlo. Za povšimnutie stoja aj masívne pneumatiky so šírkou až 400 milimetrov.
1850 koní

Celá karoséria je prísne aerodynamicky tvarovaná a v podstate iba obklopuje motor a ďalšie nevyhnutné súčasti ako podvozok a kokpit. Srdcom novinky je už známy 8-litrový motor W16 so štvoricou turbodúchadiel. Ten pri natankovaní 110-oktánového paliva dosahuje výkon mamutích 1850 koní a rovnakú hodnotu má aj krútiaci moment. Motor má vylepšené sanie aj výfuk kvôli lepšej odozve na plyn, turbá boli zmodernizované a poskytujú vyšší plniaci tlak. Zmenami musel prejsť aj systém mazania, kde sa dokonca podarilo ušetriť niekoľko gramov a kompletne zmenený je systém chladenia.
Suchá hmotnosť Bugatti Bolide je iba 1240 kilogramov, takže nie viac ako nejaký obyčajný európsky kompakt. Pomer hmotnosti a výkonu je teda iba 0,67 a rovnaký je aj pomer hmotnosti a krútiaceho momentu. Nízku hmotnosť sa podarilo docieliť vyvinutím nového karbónového monokoku, ktorý doslova obklopuje pohonné ústrojenstvo. Francúzi použili najmodernejšie materiály ako uhlíkové vlákna, kompozity, titán a nerezovú oceľ. Veľa dielov bolo dokonca vyrobených za pomoci 3D tlače.
To čo zverejnilo Bugatti je doslova šokujúce.
Testovací jazdec Bugatti, Andy Wallace sa vyjadril iba v samých superlatívoch, ale to čo zverejnilo Bugatti je doslova šokujúce. Šprint na stovku za 2,18 sekundy by už mohol spôsobiť otras mozgu, ale Bolide bude pokračovať ďalej a 200 km/h dosiahne iba za 4,36 sekundy. To je méta, pri ktorej dávne superšporty dosahovali iba stovku. Tristokilometrovú rýchlosť dosiahne novinka za 7,37 sekundy, 400 km/h len za 12.08s a 500 km/h potrvá 20,16 sekundy. Chlapci v SSC by mali začať pracovať na obhajobe titulu, avšak pozor, pri Bugatti sa zatiaľ jedná iba o údaje zo simulácií.
Za zmienku stojí ale aj šprint 0-400-0 km/h, ktorý by mal Bolide zvládnuť iba za 24,64 sekundy. Bugatti Chiron to zvládlo za 42 sekúnd a Koeniggseg Regera za 31,49 s. Iba o dve sekundy dlhšie trvá Bolidu zvládnuť šprint z nuly na 500 km/h a zabrzdenie na nulu. Teoreticky. Novinka však zvláda aj aj slušné preťaženie, celkovo 2,8 G a o aerodynamiku by som sa nebál.

Ak ste si mysleli že futuristický koncept Vision Gran Turismo je budúcnosť, tak Bugatti Bolide už je dávno v ďalšej galaxii. Za zmienku ešte stojí sanie vzduchu nad kokpitom, ktoré má pri nízkych rýchlostiach (?) hladký povrch. Tento povrch je ale funkčný a pri vysokých rýchlostiach z neho vystúpia akési malé bublinky, ktoré vylepšujú aerodynamiku.
Bugatti Bolide bolo vyvinuté na okruhu iba za 8 mesiacov a nemá ešte svoju cenovku. To ale preto, lebo Bugatti sa ešte nerozhodlo či svoj "absolútny vrchol v oblasti spaľovacích motorov" pustí do výroby.