Radoslav Belák
BMW M5 CS: Über-sedan
Mníchovské BMW svoju tradíciu rýchlych sedanov udržuje už niekoľko dekád, posúva ich hranice a výkony a keď sa povie M5, tak si všetci autičkári uvedomia, o čom je reč. Netreba si výraz Über-sedan mýliť so známou prepravnou službou, toto nebude o zdieľaní a priemerných šoféroch. Obzvlášť keď vôbec po prvý krát M5 prináša prívlastok ClubSport.

Na úvod sa natíska otázka, či si vôbec veľký manažérsky sedan zaslúži označenie ClubSport. Toto vôbec netreba riešiť, M5 CS už je tu a bude sakramentsky rýchla! Reči o nej sa začali šíriť už v lete, len onedlho potom čo sa predstavila svetu "obyčajná", no už faceliftovaná M5.
Novinka dostala v divízii M tréningovú kúru, ktorá sa postarala o úbytok hmotnosti až 70 kg v porovnaní s M5 Competition. To sa podarilo hlavne vďaka hojnému použitiu karbónu a CFRP (karbónom vystužený plast). Napríklad celá predná kapota vyzerá po novom agresívnejšie a je vyrobená z CFRP. Ďalšími doplnkami vyrobenými z uhlíkových vlákien sú spätné zrkadlá, spojlery a odtrhová hrana na veku kufra. Ďalší úbytok kilogramov má na svedomí redukcia tlmiacich materiálov, no BMW sa vyjadruje o rozumnej miere, takže komfort pasažierov by až tak utrpieť nemal. Vodič a spolujazdec sedia v karbónových "takmer" škrupinách s logom M a vyobrazením Severnej slučky N-Ringu na opierkach hlavy. Vzadu sa trojmiestna konfigurácia už nekoná, usadia sa tu iba dvaja pasažieri.
635 koní vzadu, to už bude chcieť poriadne gule...
Srdcom BMW M5 CS je stále familárne známy twin-turbo osemvalec s objemom 4,4 littra, no ten si rovnako prešiel tréningom a jeho výkon stúpol v porovnaní s M5 Competiton o 10 koní. Výsledkom je hodnota 635 koní, čo robí z M5 CS vôbec najvýkonnejšie eMko všetkých čias. Prevodovka je stále 8-stupňový automat, ktorý spolupracuje s pohonom všetkých kolies M xDrive. Našťastie BMW aj pri pohone všetkých kolies preferuje viac krútiaceho momentu na zadnej náprave, eMko navyše umožňuje vodičovi poslať na zadok úplne všetok výkon, to už ale pri takýchto stádach koní bude chcieť poriadne gule.
V interiéri nájdeme viac než dosť odkazov a označení CS, možno aby majiteľ neustále myslel na to, v čom sedí a za čo zaplatil. Medzi prednými sedadlami je fixná lakťová opierka, ktorá nahradila posuvnú. Automobilka prezradila, že aj tá dopomohla k zníženiu hmotnosti. Nejde ale o vyslovene oholené okruhové náradie, čomu nasvedčuje napríklad veľká 12,3-palcová obrazovka infotainmentu v strede palubnej dosky. Kabína je posiata luxusnými materiálmi ako koža, karbón a alcantara, poslednú spomenutú látku na sebe má aj športový volant s tlačidlami M1/M2 pre rýchle nastavenie vlastností auta.
...zaujímavý a originálny prvok, kvitujem
V exteriéri sa dá už na prvý pohľad nájsť taktiež veľké množstvo karbónu, oko uchváti ale niečo iné. Po odomknutí, alebo zapnutí stretávacích svetiel sa "LED podpis" denných svetiel (už dávno to nie sú angel-eyes) rozsvieti nažlto, ako odkaz na pretekárske automobily. Vcelku zaujímavý a originálny prvok, kvitujem. Ďalším ťahákom pre oči sú zlaté doplnky, ktoré automobilka nazýva Gold Bronze. Rovnaký odtieň majú aj 20-palcové disky kolies, spoza ktorých vykúkajú karbón-keramické brzdy. Tie sú v modeli M5 CS štandardom. Pri celkovom pohľade mi M5 CS v zelenom laku, zlatými doplnkami a žltými LED-kami dosť pripomína koncept M8 Gran Coupé spred pár rokov, vskutku vydarená dizajnová kombinácia.

Novinka dostala okrem vyššieho výkonu a nižšej hmotnosti do vienka aj upravené chladenie oleja, no čo majiteľa zaujme viac, je vylepšený výfukový systém. Dvojvetvový systém s aktívnymi klapkami by mal poskytovať ešte výraznejšiu zvukovú kulisu než variant Competition, no vďaka tlačidlu M Sound Control ho možno "utíšiť", čo sa hodí keď nechcete vzbudzovať pozornosť počas lockdownu.
Nové BMW M5 CS príde na trh už na jar tohto roka, v Nemecku bude jeho cenovka začínať na šialených 180 400 Eur. Produkcia bude limitovaná, vyrábať sa bude iba jeden rok, tak sa treba poponáhľať, aby sa vám tejto špecialitky ušlo.