Radoslav Belák
BMW M2 G87: Baby M sa vracia!
Nové BMW M2 generácie G87 je jednou z najočakávanejších noviniek tohto roka, po boku napríklad s Porsche 911 GT3 RS, na čo by mali byť v Mníchove vskutku hrdí. Najmenšie kupé z M-divízie sa svetu ukázalo oficiálne dnes ráno, tak sa mu pozrime na zúbok.

BMW M2 totiž nie je elektrické...
Začnem asi tým, čo poteší všetkých petrolheadov, aj keď som už začul náznaky nespokojnosti. No vážení, uvedomte si, že žijeme v dobe kedy príchod niečoho takéhoto je zázrak.
Nové BMW M2 totiž nie je elektrické, nie je to hybrid ani plug-in hybrid a neviem čo všetko ešte, už v tom mám guláš. Novinka z Mníchova má pod prednou kapotou dvomi turbami prifúknutý radový šesťvalec s objemom tri litre. Výkon dosahuje 338 kW/460 koní a maximálny krútiaci moment 550 Nm je dostupný v rozmedzí 2 650 až 5 870 otáčok. Celkom slušný výkonový skok, no stačí sa pozrieť na hmotnosť, o tej každopaádne trochu neskôr. Šesťvalec točí maximálne až 7 200 otáčok, v kombinácii s klapkovým výfukovým systémom z dielní M divízie by to mohol byť celkom pekný soundtrack.

Výkon motora smeruje výhradne zadnú nápravu prostredníctvom 8-stupňového automatu M Steptronic s troma úrovňami nastavenia jeho ostrosti. Vynikajúcou správou ale je, že ako opcia je dostupný aj 6-stupňový manuál s funkciou automatických medziplynov. O správne prerozdelenie výkonu a optimálnu trakciu v zadných partiách sa stará aj aktívny M diferenciál.
Ak si zvolíte automatickú prevodovku tak šprint na stovku bude záležitosťou 4,1 sekundy, na dvesto to potrvá len 13,5 sekundy. S manuálom to samozrejme nebude také rýchle, stovka bude za 4,3 a 200km/h za 14,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je podľa dávnych nemeckých tradícii obmedzená na 250 km/h, no ak si priplatíte za M Driver´s balík, tak v Mníchove posunú obmedzovač až na 285 km/h.
Čo sa týka techniky pod plechmi, šasi a podvozka, tak je nová M2 v podstate zmenšená M4. To je z inžinierskeho pohľadu značná výhoda, no je tu jedno mínus. V porovnaní s väčším kupé je kratšia o 214mm a rázvor sa zmenšil o 110 mm ale tá hmotnosť, no comment. Základná hmotnosť s manuálom je 1 775 kilogramov, s manuálom ešte ďalších 25 kg navyše. To je naozaj, ale fakt že naozaj veľa. Naozaj prišla do ťažkej doby. Hmotnosť držia na uzde M Compound brzdy so 6-piestikmi vpredu, ktoré majú dokonca dve nastaviteľné úrovne brzdnej sily. Nastaviteľné sú sériovo aj tlmiče (tuhosť) a kolesá majú asymetrický rozmer. Vpredu je obutie s rozmermi 275/35 ZR19, vzadu sú väčšie a širšie kolesá s rozmermi 285/30 ZR20.
Nebuďte už prosím zaseknutí pri generácii E46...
Poďme sa novinke pozrieť na dizajn, ten vzbudí veľa kontroverzie. Na úvod rovno napíšem, že nebuďte už prosím zaseknutí pri generácii E46. Novinka dostala totiž značne extrovertný dizajn, od oblín sa tu dostávame skôr k výraznejším hranám a samozrejme že musí mať M2 viac mohutnejší look než klasická dvojka kupé. Názor si musí urobiť každý sám, ja si takisto ešte počkám kým ju uvidím v reálnom svete. No na úvodných fotkách sa mi páči jej agresívny kukuč a s tým zadkom tiež nie je na zahodenie. Fakt, počkajme si pár mesiacov a ten dizajn postupne dozreje. Koniec koncov, už tomu tak bolo v prípade Banglových modelov, tu to tiež nebude inak.

Interiér takisto nečakajte rovnaký ako pred desiatimi rokmi, trendy sú tu iné, aj keď veľké dotykové displeje si mohli v M2 ešte chvíľku odpustiť. za zmienku tu stojí, že ak sa prepnete do Race módu tak aktívny zostane iba prístrojový panel s dôležitými informáciami, obrazovka infotainmentu bude neaktívna. Kokpit však je stále orientovaný na vodiča, volant je okrúhly tak ako má byť a tie sedadlá, to bude radosť v nich vyraziť na okruh. Škrupiny na fotkách sú však príplatkové, karbónové, takže šetria hmotnosť (-10,8kg). Mimochodom prvýkrát si je možné v BMW M2 doobjednať karbónovú strechu, čo sú ďalšie kilá (-6kg) dole.
...ďalšie kvalitné jazdecké auto od BMW.
Asistentov a HiFi systém Vám tu spomínať nejdem, držanie v pruhoch má dnes predsa už každý, adaptívny tempomat pomaly tiež a pri kúpe M2 toto nebudú až tak relevantné otázky pri konfigurácii.
Novinka sa na trh uvedie budúci rok v apríli a sú známe už aj ceny na nemeckom trhu. S automatom to bude 72 800 Eur, ak si vyberiete manuál tak to bude o 500 Eur drahšie. Tešme sa, že máme na trhu ďalšie kvalitné jazdecké auto od BMW. Áno, Porsche sú evidentne krajšie, ale nechajte to dozrieť ;)
Galéria: