Radoslav Belák
13 veľkých čísel: Mercedes-AMG One
Ešte stále čerstvé fakty hovoria že novinka Mercedes-AMG One je najrýchlejším produkčným autom na Severnej slučke Nurburgringu. Koho to však zaujíma? Výpovedná hodnota týchto časov je pre mňa, ako inžiniera, nulová. Meniace sa podmienky, jazdci, počasie a tak ďalej. Nie ďakujem. Prinášam Vám o tomto hyperšporte so srdcom z F1 lepšie čísla. Aj také čo nevieme.
1. Oturbený šesťvalec s objemom 1,6 litra má výkon 574 koní

Nie práve chytľavý nadpis, veď aj EcoBoost vo Forde GT má viac koní. Ale litrový výkon malej jedna-šestky je 359 koní, to už je čo povedať.
2. Točí až 11-tisíc otáčok

Stratosférický údaj, ale v automobilovom svete nie najvyšší. Zaujímavé ale bolo transplantovať motor, ktorý má na voľnobehu 5000 otáčok do produkčného auta, kde musí skrotnúť na skromných 1200 voľnobežných otáčkach. Toto bola pre inžinierov najväčšia výzva.
3. MGU-K má výkon 163 koní

Skratka pre "Motor generator unit kinetic" označuje elektromotor spojený priamo s kľukovým hriadeľom, ktorý dodáva spaľovaciemu motoru silu naviac.
4. Turbodúchadlo má svoj vlastný 122-koňový elektromotor

Tento malý kamoš, ktorého turbo dostalo, má za úlohu roztočiť turbo okamžite, tak aby turbolag zostal navždy v historických análoch.
5. Každé predné koleso má svoj 326-koňový elektromotor

Výkon Golfu R na prednom kolese. Áno, jednom. Lepšie prejazdy zákrutami, vektorovanie momentu a ďalšie zázraky sa naučili v Mercedese vďaka dávnemu SLS Electric Drive.
6. Absolútny výkon na úrovni 1 049 koní.

Vraj to má byť Formula 1 pre bežné cesty, ale väčšinu práce si aj tak odvedú elektromotory, minimálne pri šprinte. Takže je to elektromobil so spaľovákom len tak pre šou, alebo je to naozaj formula s baterkami navyše?
7. Prítlak tlačí už od rýchlosti 50 km/h.

Tlačí to viac než Golf IV v nafte a čipu?
8. Batožinový priestor? Nula celých nič

Vraj je tu ale miesto aspoň na Airpody.
9. Pedále môžu mať až 11 nastavení.

Sklon sedadiel sa dá nastaviť od 25 do 30 stupňov a volant sa nastavuje elektricky. Raz darmo, nemecká ergonómia.
10. Hmotnosť: 1 695 kg

V dobe keď sa sťažujeme na hmotnosť nového BMW M2 sa nad takouto hmotnosťou hybridného superšportu asi nikto nepozastaví. Koní má predsa dosť.
11. Palivová nádrž má objem 55 litrov

Malo by to stačiť na cestu do Tesca po mlieko do kávy....alebo si aj strihnúť Nurburgring pekne bleskovým tempom.
12. Urobí z 0 na 100 za 2,9s, na 200 za 7s a 300km/h za 15,6s

Maximálka je 352 km/h keby Vás to zaujímalo. Ja si len vravím, že to je pekelne rýchle.
13. Bude ich vyrobených iba 275 s cenovkou 2,3 milióna Eur za kus.

Okej, aj obe obličky by boli málo.
14. A na záver číslo ktoré nevieme: krútiaci moment

Komplexnosť pohonu tihto auta (formule) je tak vysoká, že je vraj nemožné vypočítať maximálny krútiaci moment.
Bonus: Motor veľa nevydrží
Mercedes udáva životnosť 1,6-litrového V6 motora 50-tisíc kilometrov, potom je potrebná generálka. Cena tejto "opravy" sa môže vyšplhať v najhoršom prípade na 850-tisíc Eur, čo už je kompletná výmena motora za nový.